Płyty blacharskie nazywane też ramami blacharskimi to uniwersalne urządzenia służące do napraw samochodów osobowych i dostawczych. Umożliwiają przeprowadzenie niezbędnych prac blacharskich, gdy trzeba odbudować nadwozie uszkodzonego w wypadku pojazdu. Z tego względu są nieodłącznym elementem wyposażenia każdego profesjonalnego serwisu samochodowego zajmującego się naprawami powypadkowymi.
Dlaczego płyty blacharskie są niezbędne do przeprowadzania powypadkowych napraw nadwozia?
Pojazd biorący udział w wypadku najczęściej ulega uszkodzeniu. Cierpi na tym szczególnie jego nadwozie, które przyjmuje na siebie największą część energii zderzenia. Dzięki temu energia ta jest skutecznie wytracana, a nadwozie ulega odkształceniom. Takie rozwiązanie konstrukcyjne zapewnia podróżującym pasażerom i kierowcy maksymalne bezpieczeństwo, minimalizując ryzyko urazów. Jeżeli odkształcenie nadwozia nie jest zbyt silne, można go odbudować.
Odbudowa odkształconego w wypadku nadwozia nie byłaby możliwa bez specjalistycznej ramy do napraw blacharskich, która umożliwia przywrócenie naprawianemu nadwoziu pierwotnej geometrii.
Jak przebiega naprawa nadwozia z użyciem ramy blacharskiej?
Rama blacharska składa się z:
- ramy spawanej, wykonanej ze stali wysokogatunkowej,
- ramion bocznych (są przesuwne i służą do mocowania szczęk),
- docera z układem hydraulicznym (ma on dwie zwrotnice, dzięki czemu można ciągnąć nadwozie w różnych pozycjach),
- pompy 2-stopniowej,
- siłownika,
- węża ciśnieniowego,
- łańcucha z hakiem,
- szczęk zaciskowych (mocuje się w nich karoserię za progi),
- rolki ruchomej (można dzięki niej ciągnąć nadwozie w dół),
- kółek wsuwanych w prowadnice ułożyskowane obrotowe,
- stopy wsuwanej (do unoszenia ramy),
- kompletu stopek wsuwanych umożliwiających regulację wysokości.
Samochód jest na niej mocowany przy użyciu 4 szczęk progowych. Mocowanie karoserii za progi jest wystarczające przy wykonywaniu napraw powypadkowych, gdyż doskonale usztywnia pojazd.