Niektóre wypadki prowadzą do uszkodzenia nadwozia lub ramy samochodu. Nie każdy pojazd w takiej sytuacji nadaje się do kasacji. Często da się je naprawić przy pomocy odpowiednich maszyn i narzędzi, lecz potrzebne są do tego także ramy blacharskie – urządzenia stanowiące podstawowe wyposażenie zakładów blacharskich. Tutaj możesz przeczytać, z czego się składają i gdzie znajdują zastosowanie.
Budowa ramy blacharskiej
Konstruktorzy samochodów tak planują nowoczesne modele, aby podczas kolizji najwięcej energii wytracało się przez odkształcenia nadwozia pojazdu. Dlatego właśnie poważny wypadek często nie dyskwalifikuje całkowicie samochodu. Poprzez użycie ram blacharskich można przywrócić pierwotną geometrię. Są to urządzenia, które umożliwiają skuteczne przeprowadzanie napraw samochodów powypadkowych, usuwanie wgnieceń i innych uszkodzeń karoserii. Zazwyczaj wyposaża się je w systemy pomiarowe górnych i dolnych punktów bazowych, które ułatwiają odtworzenie pierwotnego kształtu nadwozia wraz z precyzyjnym zachowaniem właściwej pozycji każdego z istotnych punktów pojazdu. Ramy blacharskie wykonuje się z grubościennych profili zamkniętych o wysokiej sztywności i wytrzymałości. Bazę pomiarową może stanowić górna płaszczyzna ramy i krawędzie ramy.
Możliwości stosowania ram blacharskich
Zanim blacharz przystąpi do naprawy samochodu, musi wprowadzić pojazd na ramę i zamocować go za pomocą szczęk progowych lub poprzez punkty bazowe w płycie podłogowej. Dzięki podnośnikowi pracownik ma dostęp do podzespołów samochodu. W standardowym wyposażeniu ram blacharskich ciągnie się uszkodzone elementy w dół, aby przywrócić im pierwotne kształty i wymiary. Niektóre ramy blacharskie są projektowane tak, by dało się podpiąć do nich docery w dowolnym miejscu na obwodzie ramy. W ten sposób można za ich pomocą uruchomić ciąg niezależnie od kierunku. To umożliwia wykonywanie poważnych napraw nadwozi samochodów osobowych i dostawczych, a także ram nośnych i kabin w pojazdach ciężarowych. Istnieje również możliwość podpięcia kilku docerów, które będą jednocześnie ciągnęły wiele elementów samochodu w różnych kierunkach.